نماز(6)

سلام:

                                 در معنی خوف

اگر خوف بر دل غلبه کند و قلب را فرا گیرد هر شهوت

و میلی را می سوزاند.

کمترین اثر خوف، خودداری از گناهان است و این مرتبه

را ورع گویند و مرتبه متوسط آن ترک مشتبهات است

و این مرتبه متقین است.و بالاتر از این مرتبه ترک هر امر

غیر خدایی است و این مرتبه صدیقین است.

یعنی خودش را برای خدا وقف می کند و به دنیا التفاتی ندارد.

برای تقویت خوف باید ایمان را تقویت کرد و بهتر است

آیات عذاب را بخواند و تفکر کند در هر شب و روز لااقل دو بار

 و همراه آن باید شهوت و هوس و محبت به دنیا را ضعیف

و انگیزه های دینی را تقویت کند.

    تضعیف شهوت به انجام سه امر است:

اول قطع اسباب خارجی که عبارت است از خوردن

غذاهای رنگارنگ و مقوی وهم از حیث مقدار .یا روزه بدارد.

دوم :قطع اسبابی که باعث تهییج شهوت می شود مثل :

نگاه کردن به مناظر شهوت انگیز چون نگاه باعث هیجان

قلب می شود و فلب قوة شهویه را به حرکت می آورد.

سوم :نفس را از راه مباح که نکاح باشد به خواسته اش

رسانیدن. اما برای تقویت عفت اول تذکر عفت و پاکدامنی

و فواید آن. دوم در مبارزه (عفت با شهوت )،عفت را مقدم

بدارد تا کم کم موفق شود.

خوف نباید به نا امیدی از خدا و سلب فراغت خاطر بینجامد

بلکه خوفی مناسب است که سبب تقوی و ترک محرمات

شرعی و عمل به واجبات شرعی شود.

و خوف ناقص اشک را جاری می کند اما از حرام باز نمی دارد

(در زن ها بیشتر است)،(خوف متوسط و عادلانه خوب است)،

(خوف زیادی هم قبیح است)

سوء خاتمه کار انسان جز اثر همان اعمال گذشته او چیز

دیگری نیست و اعمال انسان هم همان مقتضای صفات ذاتی

انسان است که در اعضاء و جوارح به صورت اعمال جلوه گر

می شود تا حجت بالغه الهی در هنگام داوری کامل شود

و صفات جز به حکم آنچه که ذات اقدس حق به حکمت و

عدل و بخشش خویش بر ذوات ارزانی داشته و هنگامی که

هر ذاتی به زبان حال استعدادش از او چیزی درخواست نموده

به او بخشیده است چیز دیگری نیست و معنای سخن

محققین که می گویند ما از آن روز گذشته در هراس هستیم

همین معناست

یعنی از آن روزی که ذات اقدس حق ما را ایجاد کرد

و زبان حال ما از خدا این صفاتی را که منشأ اعمال زشت

گردیده طلب نمود ! و به عالم طبیعت میل کرده و به زمین

دل بست بطوری که ما را از لقاء پروردگارمان محجوب

و از قرب و کرامت او دور ساخت !

و ما با قید و بندهای این صفات زشت ،خود را در این زندان

عالم طبیعت و در این ظلمتکده به بند کشیدیم ،

در هراس هستیم و از آنچه در آن روز برای خویشتن

خواستیم،بیمناکیم.

نکته : بهترین راه برای تحصیل معارف همان تزکیه و دوام فکر

و ذکر و دعاست.

عوامل سوء خاتمه و بدبختی عبارتند از :

عقیدة خلاف در توحید و صفات و افعال حق و دیگر ضعف

ایمان که نتیجه آن استیلاء محبت دنیا بر قلب و بدبختی است

.ولی اگر کسی ایمانش قوی باشد ولی مرتکب گناه هم

بشود باعث می شود در هنگام اضطراب روح و ضعف عقل

گناهان در نظر او مجسم شوند و انسان در حال تمایل به

گناه جانش گرفته شود و باعث حجاب بن او و خدا شود !

ولی این شخص امید هست که با عذاب موقت و یا شفاعت

اولیاء بعد از رفع غلبة گناه بر قلبش نجات یابد.

لذا باید در هنگام مرگ از خطورات ناپسند برای قلب حذر کرد.

حکمت :

«لذا در اخلاص و صدق بکوش که در هنگام خواب حالاتت

حالت صلحاء و متقین باشد،نه سر تا سر خوابت  در آن حال

از گناه و سرکشی از حق پر باشد!

چون در هنگام خواب انسان عریان و مشخص است».

بعد از دو رکعت نماز دعا کنید

(ادعونی : دعا و طلب خیر،اخلاص  . )( استجب : دعا برای

چهل نفر باعث اجابت می شود .)(لکم :به نفع شما باشد)

پس اگر طلب خیر کنید و با صلوات شروع کنید و به نفع

شما هم باشد و پس از دعا برای چهل نفر هم باشد

دعای شما انشاءالله مستجاب می شود.

و یا ثواب ان ذخیرة قیامت شما می شود.انشاءالله

/ 2 نظر / 9 بازدید
طراحي سايت

طراحي سايت ارزان با بهترين كيفيت و پشتيباني 24 ساعت شروع قيمت از سالانه 20 هزار تومان بدون محدوديت طراحي زيگ وب www.zigweb.ir

صدرا

سلام من دفعه پیش اومدم اینجا حواسم نبود وبلاگتون با گل حکمت متفاوت است، خیلی خوبه درباره نماز می نویسید.