اسرار نیاز

زیبایی نماز و ایات و اسرار ان برای روح زیبای تو...

نماز(8)
ساعت ٤:٢٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٤/٢٩   کلمات کلیدی: نیّت ،اخلاص ،حافظ

 

        (نیّت)

نیت عبارت است از قصد عبادت به خاطر آنکه آن عبادت یا بنفسه محبوب

 و نزد خدا پسندیده است یا به خاطر خوف یا طمع دنیایی و یا دینی است

  و واجب این است که نیت برای یکی از این وجوه خالص باشد با تعیین

 یا تعین بدان که اصل در عبادت نیت و اخلاص است.

 رسول خدا(ص) فرمودند:  (انمّا الاعمال بالنیات)

  و فرمودند : (لکل امرءٍ مانوی) :برای هر کس همانست که در نیت دارد.

                                                ( اخلاص در عمل)

 گرچه عبادت به خاطر ترس ازآتش و یا طمع بهشت جایز است

  و ممدوح هم هست. اما  عبادت به نیت فقط (وجه الله)

 عبادت کاملین و اولیاء خالص الهی است.

 باید عمل را از ریا و خودنمایی و میل باشتهار و شرک خفی پاک کرد.

 نشانه شرک این است که انسان به واسطه اعمالش خود را برتر از

 کسانی که آن اعمال را بجا نمی آوردببیند و از مردم توقع اکرام و

 مسامحه در معامله با اورا داشته باشد.

 حقیقت اخلاص اینست که : بگویی پروردگار من الله است و بر دستورات

 او استوار باشی و برای خدا عمل کنی بدون اینکه دوستدار این باشی که

 بر آن عمل نیک ستایش شوی.

 علی(ع)می فرمایند : خوشا به حال آن کس که عبادت و دعایش را برای

 خدا خالص گرداند و قلبش را با آن چه که دیدگانش می بیند مشغول ندارد

  و با انچه که می شنود از یاد خدا غافل نگردد .

 اخلاص : تصفیه و پالایش معانی و تنزیه در توحید است.

 یعنی (درک توحید وعمل براساس آن)

 علی(ع)فرمودند : علامت اخلاص، بذل هر محبوبی در راه بندگی

 خداست. البته انسان باید با درایت و علم و زیرکی و ارزیابی اعمال

  و رفتار خود را از انحراف و بدعت حفظ کند.

 دامنه غرور در اعمال گسترده تر از فاصله بین زمین و آسمان است،

 باید دید آیا پس از عمل نوری در دل یا معرفتی در قلب از ان عمل

 احساس می شود یا نه؟اگر ندید بداند اعمالش معیوب است و نماز قرب

  او را به واسطه غرور نماز بعد و دوری از خدا گردیده است ! پناه بر خدا.

  مخلص کسی است که جز خدا در عالم هستی مؤثری نبیند و هیچ ضرر

 و نفعی را جز از ناحیه ذات باریتعالی نبیند و مبدأ همه خیرات، را خدا بداند .

 سیطره شیطان در باب اخلاص و شرک تنها ازطریق رغبت و ترس است !

  و لی انسان با گشودن باب توحید (که در عالم ، مؤثری غیر خدا نیست)

  باب رغبت و ترس را سد نمود یعنی بینی شیطان را به خاک ما لیده و

 او را محروم کرده است.

  پس باید دانست که نیت -  انگیزه و هدف و جان عمل

  و اولین واجب نماز است.

 پیامبر اکرم(ص) فرمودند :( نیّة المومن خیرُ مِنّ عَمَله)

 یعنی: (نیت مومن از عملش بالاتر است.)

 بواسطه همین اهمیت نیت است که در قرآن کلمه (فی سبیل الله )

 هفتاد بار بکار رفته است.و گفته اند که : «لا عمل الّا بنیّة»

 یعنی عمل ارزش ندارد مگر با یک نیت درست و خدا پسند.

    باده بیار ساقیا تا که به می وضو کنم / مست خدا شوم نخست

    پس به نماز رو کنم.

   در جای دیگر گفته اند که:

     فروغ دیدة بینا نماز است         /      صفا بخش دل و جان ها نماز است

  به اخلاصش چو می افروزی امروز       /     چراغ روشن فردا نماز است

    و به قول حافظ:

          کنون که از همه سو دام راه می بینم 

                                             به از حمایت زلف توام پناهی نیست!