اسرار نیاز

زیبایی نماز و ایات و اسرار ان برای روح زیبای تو...

نماز(2)
ساعت ٤:٥٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٢/٢٧   کلمات کلیدی: خطورات قلبی در نماز

                                 « نیت »

1-برای هر ]چیزی سبب و علتی است تا اینکه کلیه علت ها به مسبب الاسباب و علت العلل مشخص شود.

2- بین هر علت و معلولی مناسبت خاصی است.

3- برای هر موجودی از اعیان و احوال این عالم در عوالم عالیه پیشین،وجودی به صورتی متناسب با آن عالم بوده است. هم چنین برای هر یک از آنها نیز وجود و اثری در عالم برزخ و قیامت و عوالم بعدی به صورتی که تناسب با آن عوالم داشته باشد خواهد بود.

4- کارگزاران حفظ تمام این عوالم و روابط بعضی از این ها با بعضی دیگر و وسیله افاضة خیرات ذات اقدس حق رادر ممالک الهی ملائکه نامیده می شوند.

5- جمیع حرکات و سکنات اختیاری انسان و عزم و اراده و حب و بغض و تصور سعادت و شقاوت و خلاصه تمام حرکات و سکنات اعضای آدمی اثری از احوالات قلب بوده و از صفات آن ناشی می شود و منشأ احوالات قلب،یا امری ظاهری از اعمال و رفتار جوارح و اعضاء آدمی بخصوص حواس است و یا امری باطنی است مثل خیال و شهوت و غضب و اخلاقی که در مزاج آدمی مرکب شده است .

 لذا هر گاه آدمی چیزی را به واسطه حواس درک نمود اثری از آن در قلب پدید می آید که اگر آنچه که درک شده خیر باشد آن اثر نور است و صفاء و اگر شر باشد ظلمت است و تیرگی.

همچنین اگر شهوت فوران نمود و مثلاً آدمی به پرخوری گرفتار شد،اثری از آن در قلب حاصل می شود و این آثار باقی مانده و در انتقال خیال از چیزی به چیز دیگر کمک می کند و به حسب انتقال خیال،قلب آدمی هم از حالی به حال دیگر منتقل می شود و بر اثر آثاری که بر قلب عارض می شود قلب آدمی پیوسته در تغییر و تحول است .

 خصوصی ترین اثری که برای قلب آدمی حاصل می شود همین خطورات قلبی است که منظور از این خطورات همان فکر و اندیشه و یادی است که بر سبیل تجدد و یا تذکر در دل آدمی می گذرد، و شوق و نفرت از همین خطورات قلبی است که حاصل می شود و انگیزة جلب و دفع نیز همین است.(زیرا نیت و اراده و عزم از همین خطورات قلبی نشأت می گیرد) .

لذا می توان گفت که مبدأ همه کار ها و اعمال بشر،همان چیزی است که ابتدا در دل آدمی می گذرد و پدید می آید،این امر رغبت و میل آدمی را تحریک می کند و از میل، نیت و اراده بر می خیزد و اراده،عضلات را به حرکت وا میدارد و از حرکت عضلات ، عمل انجام می گیرد.