اسرار نیاز

زیبایی نماز و ایات و اسرار ان برای روح زیبای تو...

نماز(8)
ساعت ٤:٢٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٤/٢٩   کلمات کلیدی: نیّت ،اخلاص ،حافظ

 

        (نیّت)

نیت عبارت است از قصد عبادت به خاطر آنکه آن عبادت یا بنفسه محبوب

 و نزد خدا پسندیده است یا به خاطر خوف یا طمع دنیایی و یا دینی است

  و واجب این است که نیت برای یکی از این وجوه خالص باشد با تعیین

 یا تعین بدان که اصل در عبادت نیت و اخلاص است.

 رسول خدا(ص) فرمودند:  (انمّا الاعمال بالنیات)

  و فرمودند : (لکل امرءٍ مانوی) :برای هر کس همانست که در نیت دارد.

                                                ( اخلاص در عمل)

 گرچه عبادت به خاطر ترس ازآتش و یا طمع بهشت جایز است

  و ممدوح هم هست. اما  عبادت به نیت فقط (وجه الله)

 عبادت کاملین و اولیاء خالص الهی است.

 باید عمل را از ریا و خودنمایی و میل باشتهار و شرک خفی پاک کرد.

 نشانه شرک این است که انسان به واسطه اعمالش خود را برتر از

 کسانی که آن اعمال را بجا نمی آوردببیند و از مردم توقع اکرام و

 مسامحه در معامله با اورا داشته باشد.

 حقیقت اخلاص اینست که : بگویی پروردگار من الله است و بر دستورات

 او استوار باشی و برای خدا عمل کنی بدون اینکه دوستدار این باشی که

 بر آن عمل نیک ستایش شوی.

 علی(ع)می فرمایند : خوشا به حال آن کس که عبادت و دعایش را برای

 خدا خالص گرداند و قلبش را با آن چه که دیدگانش می بیند مشغول ندارد

  و با انچه که می شنود از یاد خدا غافل نگردد .

 اخلاص : تصفیه و پالایش معانی و تنزیه در توحید است.

 یعنی (درک توحید وعمل براساس آن)

 علی(ع)فرمودند : علامت اخلاص، بذل هر محبوبی در راه بندگی

 خداست. البته انسان باید با درایت و علم و زیرکی و ارزیابی اعمال

  و رفتار خود را از انحراف و بدعت حفظ کند.

 دامنه غرور در اعمال گسترده تر از فاصله بین زمین و آسمان است،

 باید دید آیا پس از عمل نوری در دل یا معرفتی در قلب از ان عمل

 احساس می شود یا نه؟اگر ندید بداند اعمالش معیوب است و نماز قرب

  او را به واسطه غرور نماز بعد و دوری از خدا گردیده است ! پناه بر خدا.

  مخلص کسی است که جز خدا در عالم هستی مؤثری نبیند و هیچ ضرر

 و نفعی را جز از ناحیه ذات باریتعالی نبیند و مبدأ همه خیرات، را خدا بداند .

 سیطره شیطان در باب اخلاص و شرک تنها ازطریق رغبت و ترس است !

  و لی انسان با گشودن باب توحید (که در عالم ، مؤثری غیر خدا نیست)

  باب رغبت و ترس را سد نمود یعنی بینی شیطان را به خاک ما لیده و

 او را محروم کرده است.

  پس باید دانست که نیت -  انگیزه و هدف و جان عمل

  و اولین واجب نماز است.

 پیامبر اکرم(ص) فرمودند :( نیّة المومن خیرُ مِنّ عَمَله)

 یعنی: (نیت مومن از عملش بالاتر است.)

 بواسطه همین اهمیت نیت است که در قرآن کلمه (فی سبیل الله )

 هفتاد بار بکار رفته است.و گفته اند که : «لا عمل الّا بنیّة»

 یعنی عمل ارزش ندارد مگر با یک نیت درست و خدا پسند.

    باده بیار ساقیا تا که به می وضو کنم / مست خدا شوم نخست

    پس به نماز رو کنم.

   در جای دیگر گفته اند که:

     فروغ دیدة بینا نماز است         /      صفا بخش دل و جان ها نماز است

  به اخلاصش چو می افروزی امروز       /     چراغ روشن فردا نماز است

    و به قول حافظ:

          کنون که از همه سو دام راه می بینم 

                                             به از حمایت زلف توام پناهی نیست!


نماز 7
ساعت ٥:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٤/۸   کلمات کلیدی: رجا ،امید به خدا ،امید واهی

 

در معنی رجاء

  رجاء صادق : عملی است که سبب پیدایش صفتی شود که آن صفت در

 انجام کار و عمل اثر بگذارد.

 احمق کسی است که از هوای نفسش پیروی کند و آرزوی بهشت هم

 داشته باشد. چرا وقتی که خدا در کتابش سوگند یاد کرده است که رزقت

 را به تو می رساند. به دیگران ستم روا می داری و اموال آنها را

 به حرام تصاحب می کنی؟!...

 اصل در رجاء صفات جمالیة پروردگار است و اینکه شر و غضب طفیل

 وجود خیر و رحمت است.خدای متعال یک جزء از رحمتش را

 (یک جزء از صد جزء) برای دنیا نازل کرد.

 ولی در آخرت با رحمت کاملة خود با بندگان رحمت و رفتار می کند.

   امام باقر (ع) فرمودند:

  در کتاب علی(ع) یافتم که رسول خدا(ص) فرمودند:

 سوگند به خدایی که جز او خدایی نیست.به هیچ مومنی خیر دنیا و

آخرت داده نمی شود مگر به واسطة حسن ظنش به خدا و امیدواریش

 به او و حسن خلق و خودداری از غیبت مومنین.

 در هنگام مرگ باید آیات رحمت را به طرف خواند تا رجاء و امیدواریش

 بیشتر شود.ولی به افراد لاابالی و تنبل و هوس باز باید آیات خوف

 را خواند تا به خود آیند. البته خوف وقوف و اعراض و روی گردانیدن

 معبود از بنده و حجاب از لقاء حضرت حق خوفی نیست که اسباب

لذت موانست را بر هم زند.

 قنوط همان تجاوز خوف از حد اعتدال است.اما مردم عادی به واسطه ی

 هوس و شیطان نمی خواهند آرامش دنیایی خود را بر هم بزنند

 (لذا می گویند آیه یأس نخوان خدا بزرگ است)!...

 لذا با امید بی جا به رحمت خدا،همکاری با شیطان و قطاع الطریق

 سالکین الی الله و راهزنان رهروان کوی حق می کنند. و مثلاً می گوید:

 یک ساعت نشستن در چنین مجلسی ثواب صد شهید را دارد؟!

 (وای از نادانی بعضی از مداحان)! باید توجه به قرآن کنند که می فرماید:

 وَ اتَّقوا النّار الّتی اُعِدَّت لِلْکافرینَ.(آل عمران)

  یعنی پروا گیرید از آتشی که برای کافران آماده گشته است.

 پس ای عزیز برای نماز واطاعت خدا قیام کن ( قیام در نماز یعنی با قلب

 و تمام جوارح و اعضاء اظهار عبودیت و بندگی می کنم.)ونیت خود را

 خالص کن. که گفته اند:

 ای یکدله دل صد دله دل یکدله کن   /  حب دگران را زدل خود یله کن

 یک صبح زاخلاص بیا بر در ما      /  برناید اگر کام تو از ما گله کن

     ادامه دارد...


نماز(6)
ساعت ۸:٤٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٤/۱   کلمات کلیدی: خوف درنماز ،دعا ،راه اجابت دعا

سلام:

                                 در معنی خوف

اگر خوف بر دل غلبه کند و قلب را فرا گیرد هر شهوت

و میلی را می سوزاند.

کمترین اثر خوف، خودداری از گناهان است و این مرتبه

را ورع گویند و مرتبه متوسط آن ترک مشتبهات است

و این مرتبه متقین است.و بالاتر از این مرتبه ترک هر امر

غیر خدایی است و این مرتبه صدیقین است.

یعنی خودش را برای خدا وقف می کند و به دنیا التفاتی ندارد.

برای تقویت خوف باید ایمان را تقویت کرد و بهتر است

آیات عذاب را بخواند و تفکر کند در هر شب و روز لااقل دو بار

 و همراه آن باید شهوت و هوس و محبت به دنیا را ضعیف

و انگیزه های دینی را تقویت کند.

    تضعیف شهوت به انجام سه امر است:

اول قطع اسباب خارجی که عبارت است از خوردن

غذاهای رنگارنگ و مقوی وهم از حیث مقدار .یا روزه بدارد.

دوم :قطع اسبابی که باعث تهییج شهوت می شود مثل :

نگاه کردن به مناظر شهوت انگیز چون نگاه باعث هیجان

قلب می شود و فلب قوة شهویه را به حرکت می آورد.

سوم :نفس را از راه مباح که نکاح باشد به خواسته اش

رسانیدن. اما برای تقویت عفت اول تذکر عفت و پاکدامنی

و فواید آن. دوم در مبارزه (عفت با شهوت )،عفت را مقدم

بدارد تا کم کم موفق شود.

خوف نباید به نا امیدی از خدا و سلب فراغت خاطر بینجامد

بلکه خوفی مناسب است که سبب تقوی و ترک محرمات

شرعی و عمل به واجبات شرعی شود.

و خوف ناقص اشک را جاری می کند اما از حرام باز نمی دارد

(در زن ها بیشتر است)،(خوف متوسط و عادلانه خوب است)،

(خوف زیادی هم قبیح است)

سوء خاتمه کار انسان جز اثر همان اعمال گذشته او چیز

دیگری نیست و اعمال انسان هم همان مقتضای صفات ذاتی

انسان است که در اعضاء و جوارح به صورت اعمال جلوه گر

می شود تا حجت بالغه الهی در هنگام داوری کامل شود

و صفات جز به حکم آنچه که ذات اقدس حق به حکمت و

عدل و بخشش خویش بر ذوات ارزانی داشته و هنگامی که

هر ذاتی به زبان حال استعدادش از او چیزی درخواست نموده

به او بخشیده است چیز دیگری نیست و معنای سخن

محققین که می گویند ما از آن روز گذشته در هراس هستیم

همین معناست

یعنی از آن روزی که ذات اقدس حق ما را ایجاد کرد

و زبان حال ما از خدا این صفاتی را که منشأ اعمال زشت

گردیده طلب نمود ! و به عالم طبیعت میل کرده و به زمین

دل بست بطوری که ما را از لقاء پروردگارمان محجوب

و از قرب و کرامت او دور ساخت !

و ما با قید و بندهای این صفات زشت ،خود را در این زندان

عالم طبیعت و در این ظلمتکده به بند کشیدیم ،

در هراس هستیم و از آنچه در آن روز برای خویشتن

خواستیم،بیمناکیم.

نکته : بهترین راه برای تحصیل معارف همان تزکیه و دوام فکر

و ذکر و دعاست.

عوامل سوء خاتمه و بدبختی عبارتند از :

عقیدة خلاف در توحید و صفات و افعال حق و دیگر ضعف

ایمان که نتیجه آن استیلاء محبت دنیا بر قلب و بدبختی است

.ولی اگر کسی ایمانش قوی باشد ولی مرتکب گناه هم

بشود باعث می شود در هنگام اضطراب روح و ضعف عقل

گناهان در نظر او مجسم شوند و انسان در حال تمایل به

گناه جانش گرفته شود و باعث حجاب بن او و خدا شود !

ولی این شخص امید هست که با عذاب موقت و یا شفاعت

اولیاء بعد از رفع غلبة گناه بر قلبش نجات یابد.

لذا باید در هنگام مرگ از خطورات ناپسند برای قلب حذر کرد.

حکمت :

«لذا در اخلاص و صدق بکوش که در هنگام خواب حالاتت

حالت صلحاء و متقین باشد،نه سر تا سر خوابت  در آن حال

از گناه و سرکشی از حق پر باشد!

چون در هنگام خواب انسان عریان و مشخص است».

بعد از دو رکعت نماز دعا کنید

(ادعونی : دعا و طلب خیر،اخلاص  . )( استجب : دعا برای

چهل نفر باعث اجابت می شود .)(لکم :به نفع شما باشد)

پس اگر طلب خیر کنید و با صلوات شروع کنید و به نفع

شما هم باشد و پس از دعا برای چهل نفر هم باشد

دعای شما انشاءالله مستجاب می شود.

و یا ثواب ان ذخیرة قیامت شما می شود.انشاءالله