اسرار نیاز

زیبایی نماز و ایات و اسرار ان برای روح زیبای تو...

نماز(5)
ساعت ٤:۳٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/۳/٢٥   کلمات کلیدی: تملق غیر خدا ،کمال نماز ،نسب نیست

دوستان سلام:

                        ( حضور قلب در نماز)

پیامبر اکرم(ص):چنان نماز بگذار که گویا با نماز وداع می کنی

و آخرین نماز است.بهترین و کامل ترین نوع حضور قلب در

نماز این است که قلب نمازگزار در مقابل هر فعلی از افعال

و هر قولی از اقوال نماز متوجه همان فعل و قول باشد...

عمده در حضور قلب همت و رفع موانع است.

یعنی تبدیل محبت دنیا به آخرت و خدا.

و هر ذکری که در نماز بر لب می آورد معنای آن را در

نظر آورد و در آن تدبر و تفهم کند.

اما آن کس که باطنش بر محبت دنیا سرشته است و

شهوت های دنیا مثل مغناطیس افکار زشت و خاطره های

زشت او را به سوی خود می کشند و به دنیا اشتغال دارد

نباید طمع داشته باشد که محبت خدا را بچشد.

او همتش دنیاست و روشنی چشم او در دنیاست،

نه در نماز و مناجات!

لکن باید همت کند شاید نفحه ای از نفحات الهی شامل

حالش شد و ثمره بسیار دید.

اگر الحمدلله را در نماز صادقانه می گویی و تمام نعمت ها

را از آن خدا می دانی پس چرا برای جلب نعمتی

از غیر خدا تملق می گویی!

حالاتی که وسیله کمال نماز است عبارتند از :

حضور- تفهم- تعظیم- هیبت- رجاء- حیاء

«یحذرکم الله نفسه : خدا شما را از خویشتن بر حذر

می دارد» هیچ قطره ای نزد خدا محبوب تر از قطرة

اشکی که از ترس خدا باشد و یا قطرة خونی که در

راه خدا ریخته شود نیست.

تقوی عبارت از اینکه انسان از ترس خدا از شبهات

دوری گزیند. امام سجاد(ع)فرمودند :

خداوند بهشت را برای کسانی آفرید که او را اطاعت کنند

ولو بندة حبشی باشد و آتش را برای کسانی آفرید که

معصیت او کنند ولو سید قریشی باشد.

و آیه زیر را تلاوت کرد:

(فاذا نُفخَ فی الصّور فَلا اَنسابَ بینهم یَومئذٍ و لا یتسائلون!)

یعنی در قیامت نسب(قوم وخویشی) بکار نمی آید!

فقط عمل صالح بدرد می خورد.           ادامه دارد...



نماز (4)
ساعت ۳:٥٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/۳/۱٧   کلمات کلیدی: کیفیت نمــــاز ،حضور قلب ،ریش ولباس در نماز

 

مسجد جمکرانمقدماتی برای کیفیت نماز (از میرزا جواد آقا ملکی تبریزی): 

ای عزیز ناخنت را بگیر تا به درندگان شبیه نشوی و ریش را

بگذار ولی شارب(سبیل) را بگیر تا به دشمنان خدا شبیه

نشوی.وبدانکه عطر وبوی خوش مغز را تقویت می کند و

آن را از فساد حفظ می نماید .

و همان طور که باید از رذائل پاک شد باید به آراستگی ها

 آراسته شد.رسول الله(ص) فرمودند : زمین  برای من

مسجد قرار داده شده . خاکش پاک و پاک کننده است.

وبدانکه ذات حق از میان سایر انواع حیوانات آدمی را به

داشتن لباس کرامت بخشید»

درحدیث قدسی است که : به بندگانم بگو به لباس دشمنانم

در نیایند و خود را شبیه به دشمنان من نکنند که در این

صورت آنها هم دشمنان من خواهند بود.

بدانکه ای عزیز: با لباس سیا و با شلوار تنها و با لباسی

که عکس حیوان یا انسان روی آن باشد و لباسی که از

اجزای حیوان مرده باشد . نماز کراهت دارد.

(البته جوراب و عبا و عمامه سیاه مانعی ندارد)

بدانکه : زیباترین لباس،لباس تقوی است و با برکت ترین

لباس ،لباس ایمان است. (علی (ع)فرمودند:

بهترین لباس آن است که تو را از خدا به خود مشغول نسازد!

آخرین مقصود از بندگی خدا این است که بنده از جمیع

ماسوی الله بریده و فقط به خدا مشغول باشد.

(سجده در شب جمعه به حد یک ساعت گفتن ذکر

لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین و

خواندن صد مرتبه سورة قدر در عصر جمعه به گفته

ملا حسینعلی همدانی(قدس سره) قلب را آبا د می کند.

همچنین «رسول اکرم (ص) فرمودند:

روز قیامت شفاعت من شامل حال کسی که نماز اول

وقتش را به تأخیر افکند نخواهد شد.»

اگر حلاوت و شیرینی مناجات را چشیدی بدان که خدا به تو

رو کرده است.و بدان برای خدمت به او شایسته هستی

پس داخل مسجد شو که به تو اذن داده است.

و گرنه آیه (امن یجیب ...)را تلاوت کن و اصلاح حالت را

از حضرت ذوالجلال طلب نماو به اندازه رغبت و میسور

در عبادت بکوش تا سرانجام اذن یابی.

دو طبقه ساختن مسجد و سقف برای آن بنا نمودن و

زینت کردن و تصویر بر در و دیوار مسجد کشیدن کراهت دارد.

نمازی که آدمی را از فحشاء باز ندارد نبودش بهتر است.

امام صادق(ع): به همان اندازه که نماز از ارتکاب کارهای

زشت انسان را منع می کند به همان اندازه نماز شخص

مقبول شده است.

نمازی مقبول است که لااقل یک دهم آن با حضور قلب

و اقبال به پیشگاه ذات باری تعالی باشد.اما نمازی که

کمتر از یک دهم آن با حضور قلب باشد اصلاً بالا نمی رود.

نماز ناقص را طبق روایات می شود با نوافل و

نمازهای مستحبی تدارک نموده وجبران کرد.ادامه دارد ...


نماز (3)
ساعت ٤:٥٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/۳/٥   کلمات کلیدی: خطورات رحمانی ،خطورات شیطانی

 سلام دوستان:

        خطورات قلبی بر دو قسم است:

خطوراتی که منشأ و ثمره اش شر و فساد است و خطوراتی که باعث خیر

و خوبی می شوند. و خاطرة خوبی که آدمی را به خیر دعوت می کند

خاطراتی است که ذات اقدس حق به وساطت ملائکه به بندگان افاضه

می نماید و به آن الهام گویند و آنچه آدمی را به شر و پلیدی می کشاند

 به واسطه شیطان است و آن را وسوسه گویند.الهام با لطف توفیق است

و وسوسه از حالت خذلان.

بنابراین ملک آفریده ای است جهت افاضه خیرات ولی شیطان کارش وعدة

به شر و امر به فحشاء و ترساندن آدمی از فقر است و قلب آدمی بین این

دو کشش در نوسان است.

لذا باید به مواظبت رفتار خود پرداخت تا توفیق الهی نصیب ما شود.

همان طور که در طبیعت تخلیه معده انسان همراه کثافات و بوی بد است !

پس نباید انتظار داشت که نتیجه مثلاً ظلم و ستم نور باشد در حالی که از

ظلمت جز تاریکی حاصل نشود و این ها خلاف رجاء و امیدواری به حق

نیست چون رجاء پس از کوشش صحیح و تلاش مفید معنی دارد.

لذا اگر مقداری از کار را انجام دهی و مابقی را به خدا واگذار کنی آن را

اَمل گویند و چنانچه اگر همه کار را به خدا واگذاری امینه و آرزویی بیش

نیست و اگر توقع داشتی که جو بکاری ولی گندم درو کنی حماقت است!

البته باید دانست هر خیر و شر و هر نفع و ضرری که هست از جانب خداست

و اسباب و علل وسیله ای بیش نیستند و اگر او بخواهد می تواند بدون توسل

 به اسباب و علل هر خیر و خوبی را نصیب تو کند و هر شری را از تو دفع

امام صادق(ع): ...ثمرة یقین تقوی است و تقوی جز با توبه تحقق نمی

یابد.حقیقت توبه بازگشت بنده از غیر خداست (از معصیت به طاعت).

واما توبه خواص توبه از اشتغال به غیر خداست.

توبه انبیاء از اضطراب است و پیامبر(ص) روزی صد مرتبه توبه می کرد.

به عبارت دیگر توبه عبارت است از قبول حکم عقل در بازداشتن آدمی

از فرو رفتن در شهوات است.

امام صادق(ع): گناه کبیره گناهی است که خدا آتش را بر آن واجب نموده است.

گناهان کبیره بنا به روایت صحیح پنج تاست:  شرک به خدا- عاق والدین-

خوردن ربا پس از بینه- فرار از میدان جنگ- تعرب بعد از هجرت.

( اما در روایات دیگر تعداد زیادی از گناهان کبیره هستند.)

چه خوب بودند کسانی که در قبر می خوابیدند و این آیه را تلاوت می کردند

(رَبّ اِرْجعون تَعِلّیْ اَعْمَلُ صالحاً)

یعنی در جایی که ملائک به ادم تازه مرده می گویند برگشت به دنیا امکان

ندارد این آدمی که با اختیار خود در قبر خوابیده از قبر بلند می شود و

می گوید : حالا انگار که خدا به من اجازه برگشت به دنیا داده است !

ببینم که آیا می توانم عمل صالح انجام دهم! (ادامه دارد)